tirsdag den 15. maj 2012

Sportsmasterløbet 2012


ELLER at føle sig presset af en 9-årig?!

ALLE vores børn løber i en eller anden udstrækning. Astrid på snart 10 år er meget grebet af at løbe - og motivationen bliver jo ikke mindre, når hun vinder en del løb i sin aldersklasse. Efterhånden har hun et tempo, der nærmer sig mit, og for at motivere hende yderligere, har min mand lovet, at den dag, hun vinder over mig i et officielt løb, vinder hun en tur i Lalandia

JEG kæmper mod tiden, da hun alt andet lige vil blive hurtigere og jeg vil blive langsommere, men jeg vil kæmpe til det sidste og ikke forære hende sejren. Meget tyder dog på, at hun meget snart vil kunne puste mig i nakken. Spørgsmålet var om det var til Sportsmasterløbet i Aars.

DET var lidt mærkeligt at det i år kun var Astrid og mig, der skulle løbe. Manden er skadet, men tog med for det tilfælde, at det var nu, at Astrid skulle vinde over mig. Jakob, der døjer med vokseværk og ondt i hælen, når han løber længere distancer, stod over og blev hjemme sammen med Signe og farmor.

VEJRET viste sig denne tirsdag i slutningen af april fra sin ublide side med blot 8 grader og let regn - det var en kold fornøjelse at vente på at startskuddet skulle lyde, men tiden gik fint med at få hilst på alle de mange løbere, vi efterhånden kender.

DER var noget trængsel i front af feltet, men vi kom godt af sted, og Astrid kom foran mig, men snart fik jeg indhentet hende og hun forsøgte at hænge på. Hendes taktik var at følge med mig og evt. løbe fra mig på den sidste hårde stigning.

DEN første km blev løbet på 4:33, hvilket var lidt langsommere end sidste år, men tilgengæld var det nemmere at holde tempoet. Det tog noget tid at få varmen, specielt på hænderne, da vinden gjorde det ekstra koldt. Jeg faldt ind i et lidt roligere tempo med 4:49 og 4:44 på de følgende km. Jeg forsøgte at holde lidt igen, så der kunne være kræfter til den lange stigning, som jeg ikke havde gode erfaringer med.

KORT inde på stigningen stod en kollega i regnvejret og heppede, og selvom tempoet faldt, følte jeg mig okay løbende, men stadig påpasselig så jeg ikke syrede helt til. Da jeg var ved at kunne se toppen, øgede jeg tempoet lidt, og da det gik nedad, fik den fuld gas - den sidste km. blev løbet i 4:30. Selvom jeg kunne se et par kvindelige konkurrenter foran mig, var de for langt væk til, at jeg kunne indhente dem. Men jeg havde endnu ikke set Astrid passere mig og kunne heller ikke se hende umiddelbart bag mig.

Jeg er på vej i mål - i den røde trøje!


HUN kom dog i mål blot 29 sekunder efter mig, og havde løbet et super løb på 23:49 - en forbedring fra sidste år på 1:30. Det blev dog ikke til 1. præmie, da aldersgruppen går til 14 år - men dog en 2. plads efter en 14 årig, der vandt i tiden 19:24.


Astrid fanget i fuld fart og dermed noget uskarp - også i rød trøje.


FAKTA: 4,85 km. - 23:20 - 8 grader, let regn.

Billederne er lånt fra www.aarstrim.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kære Bloglæser

Det er altid dejligt med kommentarer til blog-indlæggene!

Ha' en god dag.

Hilsen LisbethK