tirsdag den 15. maj 2012

Iform-løbet 2012


UGE 16 bød på 2 officielle løb og dermed ikke så mange km. samlet. Tirsdag var vi til Sportsmasterløbet i Aars, og torsdag luskede jeg mig til en lang træningstur på 20 km. Lidt kækt tog jeg afsted uden vand og energigel. Vand ville jeg kunne få undervejs, men det gik rigtigt fint på udturen, så jeg sprang vandstoppet op. Det fortrød jeg noget på de sidste km. - de sidste 4-5 km. var virkelig slidsomme at komme igennem, og jeg blev bekræftet i, hvor vigtigt det er for min ydeevne, at jeg får tanket op undervejs, når jeg løber så langt.

FAKTA: 20 km. - 1:55:20 - 11 grader, skyet


SØNDAG skulle Astrid have sin debut ved Iform-løbet i Aalborg. Hun har de seneste par år spurgt til, hvornår hun måtte få lov at komm med til kvindeløb, og nu skulle det være. Hun er efterhånden ganske rutineret i at løbe officielle løb, og jeg havde valgt at melde os begge til 5 km.-distancen, så vi kunne følges til startbåsen. Hvorvidt vi ville kunne følges ad på ruten betød mindre, da der altid er mange gode hjælpere på ruten til at dirigere løbere og trafik, så det føles trygt at løbe - også selvom man ikke er så gammel.

VI var tilmeldt sammen med ca. 20 løbere fra den lokale løbeklub, og mødtes ved hallen for at fylde bilerne op inden afgang til Aalborg. Vel fremme ved Østre Anlæg, fik vi hentet vores startnumre og posen med t-shirt og lidt forskelligt godt. Ventetiden var vist lidt lang for Astrid og vejret var heller ikke supergodt, men vi havde taget godt med tæpper med, så Astrid fik pakket sig ind og holdt sig varm.

Min træningskammerat og Astrid i baggrunden


DA 10-km.løberne blev kaldt til startområdet, gjorde vi os klar og gik i startbåsen. Vi blev lidt overraskede over, at der kun var en startgruppe med 10-km.løbere, da der på hjemmesiden var annonceret 2 grupper, så pludselig stod vi langt nede i feltet. Vi var tilmeldt i 1. startgruppe for 5-km.løberne, og jeg ville gerne op foran, så vi ikke skulle kæmpe for meget for at komme forbi langsommere løbere. Det lykkedes os at komme i 4.-5. række inden starten gik. Astrid lagde sig godt på "hjul" og snart var vi blandt de første 15 løbere og der var god plads. Jeg fornemmede, at hun fulgte mig forholdsvist tæt de første par km., men mistede hende så - udgangstempoet var nok for højt for hende.



JEG følte mig supergodt løbende - blev overhalet af et par løbere, men indhentede også nogle 10 km.løbere inden de drejede fra på deres rute, og snart var 3 km. rundet og jeg var kommet ind i gågaden, hvor der også var noget modvind.


Den 4. km. blev løbet lidt langsommere men stadig med godt overskud. Det var så cool at løbe ind i et næsten tomt målområde og høre speakeren nævne mit navn, da jeg løb over målstregen. Der blev efterhånden tættere mellem løberne, der kom i mål. Jeg spejdede efter Astrid, der forhåbentlig snart ville komme ind. Der gik lidt tid, men efter 26:32 minutter kom hun i mål. Hun var godt brugt, men senere kunne vi se, at hun havde vundet i sin aldersgruppe til 10 år. Og samlet fik hun også en fin placering - nr. 170 ud af 1835 løbere, der gennemførte.

Astrid fanget ude på ruten


JEG satte ny PB på distancen - altid en fornøjelse at løbe den flade rute til Iform-løbet i Aalborg - og blev samlet nr. 15 ud af de 1835, der gennemførte.

BAGEFTER hyggede vi med picnickurv sammen med de andre fra løbeklubben, og Astrid og jeg blev fotograferet af IForms-fotograf inden vi vendte bilen hjemad.



FAKTA: 5 km. - 23:02 minutter - 10 grader, jævn vind fra Ø.

TOTAL for uge 17 - 29,89 km.
TOTAL for april - 201,09 km.

2 kommentarer:

  1. Hvor er det sejt af Astrid! Og af dig ;-) Det varer ikke længe, inden I skal i Lalandia, tror jeg :-D

    SvarSlet
  2. Tak - jeg tror heller ikke, at det varer længe - og det skal være hende vel undt, når det sker. Men hun får det ikke forærende! :-)

    SvarSlet

Kære Bloglæser

Det er altid dejligt med kommentarer til blog-indlæggene!

Ha' en god dag.

Hilsen LisbethK