mandag den 6. juni 2011

Løbestatus maj 2011 - part I

DET føles som lysår siden jeg løb et fantastisk 10-km. løb i Aalborg i starten af maj, men det blev også til en del km. i maj.

STATISTIKKEN siger 135,1 km. eller lige knap 12 timers løb fordelt på 17 træningsture. Det blev både til korte tempoture, hyggeture med børnene og langture med min nye træningsmakker.

I starten af maj fik jeg testløbet mine nye Asics GT-2160, som jeg havde købt hjem via ebay. Skoene lever ikke helt op til mine forventninger. Jeg har haft en tidligere udgave af denne model, men der må være ændret en del på modellen siden da. Den er ok til de korte ture, men når jeg løbere længere end 8-10 km. giver den vabler - enten på hælen eller på tåspidserne.



Lørdag d. 7. maj havde jeg en aftale med min træningsmakker om at løbe ca. 16 km. Vi kom afsted kl. 10.30 i flot solskin, så det var allerede varmt. Vi havde overvejet at lade vores rute passere et par landsbykirker, men valgte at løbe med vand i stedet for.

DE første par km. havde vi let modvind og snakkede om, at det ville være godt at få vinden i ryggen senere - men da vi endelig fik skiftet retning, var det så varmt, at vinden ikke kunne mærkes. Turen førte os ad småveje, hvor jeg aldrig har været før. En skøn oplevelse gennem et forårsklædt landsskab. Lidt snak blev det til undervejs, men tempoet var egentlig ikke snakke-tempo, så det var ikke de lange samtaler vi førte.

VED ca. 12 km. mærkede jeg, at jeg havde en begyndende vabel på den ene hæl, så jeg fik snøret skoen om, og det gik bedre de sidste km. hjem. Min træningsmakker havde sat sig for at løbe en halvmarathon denne dag, så da jeg nåede tilbage til min cykel, fortsatte hun yderligere 5-6 km. Rigtigt sejt, da det efterhånden var blevet ganske varmt.

FAKTA: 15,86 km. - 1:26:47 - 17 graders varme.
UGE 18 i alt 34,21 km.


UGE 19 startede med løbetræning sammen med de to ældste i løbeklubben om mandagen (2. gang vi var afsted). I forbindelse med det lokale byløb er skolerne inviteret gratis med, og løbeklubben tilbyder løbetræning 6 mandage op til. Denne mandag bestod træningen af opvarmning med let løb over 2 km. og derefter stjerneløb.

EFTERSOM mandagens træning bedst kunne betegnes som restitution, og jeg ikke ville kunne komme ud og løbe onsdag og torsdag, blev det til en tempotur på en mellemdistance. Vejret var rigtigt flot - 19 grader, men behageligt, da det var ved 20-tiden - og stille vejr.

UDGANGSTEMPOET blev højere end jeg havde forventet - benene føltes gode, men jeg fandt et lidt langsommere tempo, som jeg håbede kunne holde hele vejen. Tankerne fik frit løb og jeg nød flowet i benene, der på denne dag føltes dejligt friske.

MINE km.tider faldt lidt mod slutningen, selvom jeg følte at jeg havde overskud, men ruten slutter også lidt stigende, så alt i alt var jeg godt tilfreds.

FAKTA: 7,44 km. - 37:14 minutter - 19 grader, stille vejr.

FREDAG havde vi besøg af min søster og hendes kæreste, og vanen tro, skulle vi ud og løbe sammen. Fredag formiddag løb min søster og jeg en lille tur på Himmerlandsstien, inden vi tog til lagersalg hos Active Sportswear i Brønderslev - og jeg fik mig et par nye løbesko (NB 1225) til meget favorabel pris - og fik hilst på min cyber-løbemakker, Tinna.

FAKTA: 11,18 km. - 58:45 minutter - 13 grader, skyet

LØRDAG kunne jeg ikke dy mig for at tage en testtur i de nye sko. Det blev til en helt kort tur, men tilgengæld med masser af tempo.

FAKTA: 2,51 km. - 11:49 minutter - 11 grader

DAGEN efter ventede en aftale om at løbe ca. 18 km. med min løbemakker, som dog var noget tvivlsom, da hun havde fået et vred i hoften og var noget øm. Vi kom dog begge afsted søndag kl. 10:00 og hun var ved rimeligt mod. Vi havde begge vand med og efter 5 km. havde vi første væskepause - nu gik det knap så godt, og omkring 6 km. valgte hun at vende om.

JEG var ved godt mod og følte mig virkelig klar til en lang tur, også selvom jeg nu skulle løbe ca. 12 km. alene. Jeg fortsatte med at have drikkepauser ved hver 5. km. og tog også energigel. Da jeg kom ind på kendt rute - Himmerlandsstien - kunne jeg se, at jeg "blot" ville nå 16 km. hvis jeg ikke slog en krølle undervejs. Alternativet var at løbe forbi mit udgangspunkt og vende længere ude, men jeg var "bange" for, at fristelsen for at stoppe ville blive for stor, og valgte derfor at slå en lille krølle ud ad en grusvej ca. 1 km før mit udgangspunkt.

DA jeg kom tilbage på stien blev jeg mødt af min løbemakker - hun havde været hjemme og hente cyklen, og var kørt mig i møde. Super dejlig overraskelse og masser af pace og peptalk den sidste km.

GPS-uret stod på 18,01 km. da jeg var tilbage til udgangspunket - perfekt timet! Jeg følte, at jeg havde haft godt overskud på hele turen - både fysisk og mentalt. Turen blev løbet i de nye sko, og på var også på det punkt problemfrit. Skønt!

FAKTA: 18,01 km. - 1:39:32 - 11 grader

UGE 19 i alt 41,23 km.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kære Bloglæser

Det er altid dejligt med kommentarer til blog-indlæggene!

Ha' en god dag.

Hilsen LisbethK