tirsdag den 7. juni 2011

Løbestatus maj 2011 - part II

ANDEN halvdel af maj har været præget af helligdage, som jo nok burde give tid til at løbe, men også har budt på fødselsdage, fester og andet komsammen, hvor løbet har måttet vige. Derfor blev det småt med løbet i denne del af måneden, selvom jeg føler, at jeg kom stærkt tilbage.

UGE 20 startede med løbetræning med børnene i løbeklubben. Denne gang var der testløb på den korte rute på ca. 3 km. Jeg måtte vente lidt i "startboksen", da jeg måtte have Signe med - hun blev dog hentet et par minutter efter de øvrige var løbet, så jeg satte et godt tempo og fik indhentet dem efter ca. 1 km. Herefter faldt det generelle tempo, da der undervejs skulle orienteres om ruten og hvor der ville være hjælpere ude til at dirigere trafikken.

DA vi kom ud på stien fik vi mere frit løb, og jeg lagde nogle spurter ind på ca. 100-150 meter. - det blev til 6 stk. i alt. Så fik jeg da lidt ud af træningen også. Ruten kendte vi godt, så der var ikke så meget nyt.

ONSDAG var en af de dage, hvor lysten til at løbe kunne ligge på et meget lille sted, men jeg fik "overtalt" mig selv, fik skoene bundet og kom afsted. Der kom aldrig rigtigt flow over turen, men det lykkedes mig alligevel at runde de 10 km. på denne tur.

FAKTA: 10,11 km. - 52:09 minutter - 14 grader.

Store Bededag havde jeg lagt i kalenderen, at jeg skulle på en længere tur, men haven trak og endte med at vinde, og jeg fik godt med jord under neglene, da jeg fik luget det ene store staudebed.


Sådan så bedet ud for nogle år siden - heldigvis har vi fået bedre styr på det nu.

SØNDAG lykkedes det mig at få fundet løbeskoene frem og komme afsted. Min løbemakker  holdt pause pga. skade, og jeg kunne ikke lokke hverken Jakob eller Astrid med på cykel som vandbærer. Det blev derfor til runder på grusvejene, så jeg kunne lægge vanddepot ud.

TUREN startede tungt, benene føltes tunge og det blev bare aldrig bedre. Det var en træningstur, der blev gennemført på viljestyrke - det ville have været så nemt at stoppe efter 1. eller 2. runde, men jeg "tvang" mig selv gennem 3 runder. Sjovt var det ikke, men humøret var trods alt bedre, da det var overstået.


UGE 20 i alt 25,39 km.

MANDAG uge 21 var der atter løbetræning sammen med børnene i løbeklubben. Dagens træning var intervaltræning på stien. 45 sekunders løb ud, og 45 sekunders løb retur, hvor man skulle have disponeret, så man nåede tilbage til udgangspunktet inden for de 45 sekunder. Imellem intervallerne var der 3 minutters pause.

DE to første intervaller løb jeg med Signe, der gik op i det med liv og sjæl, og jeg måtte "snakke" hende fra at løbe for hurtigt i starten. Derefter løb jeg 3 intervaller for mig selv, hvor jeg kunne trykke lidt mere. Børnene syntes, at det var sjovt, så det er vist en øvelse, vi kan tage med hjem.

UGE 21 var også ugen, hvor manden var i Tyskland, så det blev af den grund lidt småt med løberiet. Tirsdag kom jeg afsted på en lille tur på 6 km., hvor Astrid løb sammen med mig de første 2,3 km. Derefter gik turen ind på ruten med sandbakke, som altid trækker en del kræfter.



FREDAG fik jeg følgeskab af Jakob på de første 2,3 km. på en tilsvarende tur. Udgangstempoet var lidt hurtigere, og det kunne også ses på sluttiden.


SØNDAG burde jeg have løbet, men vi var til fødselsdag i Skagen. Jeg fortrød lidt, at vi ikke havde taget løbetøj og sko med, for der var nogle meget indbydende stier omkring Den Tilsandede Kirke. Det må huskes næste gang vi lægger vejen forbi den del af familien.

UGE 21 i alt 12,2 km. (løbetræningen med børnene ikke medregnet)


MANDAG i uge 23 stod børnenes løbetræning på bakketræning i Rosenparken. 4-5 gange op ad trapperne og ned i fuld fart. Astrid og Jakob var løbet de ca. 2 km. fra hallen derhen sammen med de andre, men da jeg havde Signe med, var vi i bil. Efter bakketræningen var der leg i bevægelsesparken, hvor vi sluttede af med lidt fartleg, inden holdet løb tilbage til hallen.

MANDAG aften ville jeg testløbe den lange rute til det kommende Knaberløb. Jeg følte mig oplagt, men holdt lidt igen i udgangstempoet, da jeg gerne skulle have luft og "ben" til hele turen. Det lykkedes mig at holde gennemsnitstempoet under 5:00/km. for de første 6 km., derefter mistede jeg lidt tempo, men alt i alt var jeg godt tilfreds med testløbet, og jeg følte, at jeg havde mere at give.



MAJS sidste træningstur blev en tempotur. Jeg følte mig opsat og med gode ben, så målet var at sætte en PB på ruten. Favoritskoene - mine Mizuno - blev snøret, og så var det ellers afsted i en lang spurt. Vejret var helt perfekt med sine 12 grader. På de sidste 50-100 meter kunne jeg se, at jeg var tæt på PB, men det glippede med 1 sekund. Bedste tid er dermed fortsat tiden sat i september 2010, hvor formen også var rigtig god.

1 kommentar:

  1. Det er imponerende at du kan tage korte cirkelture, og alligevel blive ved på de tunge dage.
    Jeg er bange for at jeg en gang imellem ville blive for fristet til at stoppe.
    Varme, væske og salt er komplikationer jeg ikke glæder mig til. Heldigvis er sommeren i Dk så ustadig at der næsten altid kan findes OK løbe dage.

    Løbesko og gear skal altid pakkes med. Der er ikke noget som at se en egn/by i løb. Hvis man ikke lige gider alligevel, kan man jo bare lade den taske blive i bilen.
    Jeg kunne dog godt bruge lidt inspiration til, hvordan man på en god måde, forklarer sine værter, at man er helt vildt glad for at være sammen med dem... men bare lige må suse en 10 km rundtur.

    Altså hvis ikke de også er løbere. For så forstår de det godt :-).

    SvarSlet

Kære Bloglæser

Det er altid dejligt med kommentarer til blog-indlæggene!

Ha' en god dag.

Hilsen LisbethK