mandag den 23. maj 2011

IForm-løbet 2011

DET var overhovedet ikke min mening at skulle deltage i årets Iform-løb i Aalborg, da min veninde, som jeg har løbet det med de seneste år, ikke kunne deltage i år.

MEN min nye løbemakker fik mig overtalt til at melde mig til i sidste øjeblik, og søndag d. 1. maj vendte jeg bilen mod Aalborg og 10 km. ruten. Jeg fandt nemt en parkeringsplads i fornuftig afstand til stævnepladsen, og var fremme 1½ time før startskuddet. Der var god tid til at få udleveret startnummer - ikke den store kø ved 10 km. - og få spist lidt. Kort tid efter dukkede min makker op, og vi fik klaret toiletbesøg, og derefter var der opvarmning. Det blæste en del, og temperaturen var omkring 12 grader, men jeg valgte at løbe i korte tights og t-shirt.

FØRSTE startgruppe blev sendt afsted, og det var dejligt at mærke, at der ikke er så meget puffen og skubben, når det er de lidt længere distancer, det gælder. Jeg fik plads helt oppe foran i næste startgruppe, og kunne dermed nemt finde mit eget tempo, da der ikke var løbere, der skulle overhales. Lidt undrende så jeg kun 4-5 løbere gå forbi mig på den første km., og når jeg kiggede mig tilbage, var der et hul til de næste.

KORT efter den 1. km, indhentede jeg de sidste løbere fra 1. startgruppe, og noterede mig, at vi ville få stærk medvind, når vi skulle løbe langs havnen. Skønt - når passagerne med modvind til gengæld blot var korte stræk ad gangen. Med Skærtorsdagsløbet in mente, valgte jeg at tage vand allerede ved første depot. Tempoet var fortsat godt, og jeg havde en god fornemmelse for løbet. Mit første mål var at komme igennem startområdet på under 25 minutter, da jeg så ville komme ud på anden runde, inden første 5 km.-startgruppe blev sendt afsted.

JEG passerede starten efter 24:38 minutter og nåede et hurtigt glas vand, men blev hurtigt indhentet af de hurtigste af 5 km.-løberne. Jeg følte mig fortsat godt løbende og overvejede om jeg skulle droppe 3. vanddepot, men fulgte min væskestrategi og greb et bæger ved ca. 7,5 km.

DET lykkedes mig at holde tempoet hele vejen, og kom i mål i tiden 49:36, hvilket var over al forventning. Jeg følte, at jeg havde løbet med overskud hele vejen og havde disponeret kræfterne helt rigtigt.

I år var løbet rigtigt godt afviklet. Der var god trafikregulering for os løbere, og gen-indførslen af startgrupperne gjorde flowet af løbere langt bedre, så det var nemmere at komme til ude på ruten.

FAKTA: 10 km. (iflg. GPS 10,17 km.) - 49:36 minutter - 12 grader - 10 m/sek. fra øst.

Km.tider: 
1- 5 km: 4:29 - 4:46 - 4:50 - 5:06 (væske umiddelbart efter 3 km.) - 4:56
6-10 km: 5:01 (væske) - 4:38 - 4:56 - 5:06 (væske) - 5:01
Sidste 170 meter i 4:21/km.

ANSTRENGELSERNE rakte til en samlet 53. plads ud af 653, der gennemførte distancen. Og en 25. plads i min aldergruppe.

5 kommentarer:

  1. Hov, nu bliver jeg altså nød til at følge med her, selv om det får mig til at længes efter mit garnlager i Langå ;-).
    Flot løbet i Ålborg.

    SvarSlet
  2. Tak! Og så må du undskylde mht. garnet ;-)- men der findes vist også ganske udmærket garn i Australien, hvis længslen skulle blive for stor.

    SvarSlet
  3. De er ret glade for akryl hernede.
    Jeg har et ufærdigt projekt (i Italiensk garn af australsk uld) som jeg mangler et par nøgler til. Garnet kan fåes i USA, Canada, Europa, men jeg kan ikke finde det her.
    Måske skal jeg bare gemme sweateren til jeg kommer hjem, og starte på noget nyt.

    SvarSlet
  4. To startgrupper til "kun" 653 løbere på en 10 km., er det rigtigt forstået?

    Hvor lang tid imellem løb i?

    Tre væskedepoter på den strækning er flot. Så er man da sikker på, at folk kan få vand nok undervejs.

    Det ser også ud til, at du har løbet det godt. Selv med to gange væske på de sidste fem km. er der vist ikke den store forskel på første og andet del af løbet.

    Hovså, jeg skal af sted til svøming. Godt løbet!

    SvarSlet
  5. @Hammy - ja, det er rigtigt forstået mht. 2 startgrupper og 653 gennemførende løbere. Der var vist lidt flere tilmeldt, men nogen gennemførte enten ikke eller kom aldrig til start. Der var 500 løbere i første startgruppe - nr. 2 gruppe blev sendt afsted 5 minutter senere. Rigtigt dejligt!

    De 3 væskedepoter er nok lidt "overkill" for den distance. Jeg drak kun ved dem alle, da det stadig sad i mig, hvor mærket jeg var på min sidste 10 km. med for lidt vand.

    Og tak, jeg er også selv ganske tilfreds med resultatet og disponeringen. Fedt at mærke, at der var kræfter nok til hele distancen.

    God svømmetræning! Og hyggeligt at du "kiggede" forbi. :-)

    SvarSlet

Kære Bloglæser

Det er altid dejligt med kommentarer til blog-indlæggene!

Ha' en god dag.

Hilsen LisbethK