tirsdag den 28. august 2012

Træning uden mål


Sommerens træning har været en smule ustruktureret, da jeg ikke har fået sat mig et nyt mål for min træning. Alligevel er det lykkedes mig at få trænet ca. 3 gange om ugen – med noget svingende km.-tal (fra 12 til 40 km/uge).

Det har været svært at finde et nyt mål, da manden er skadet, og vi ellers havde snakket om at løbe Mariager Fjord Rundt (som hold) eller Barcelona Marathon 2013. Jeg har følt mig i en slags ingenmandsland, men har hele tiden holdt fast i mine mellemlange træningsture for ikke helt at miste formen.

Den strategi viste sig at være god, da vi den anden lørdag i august skulle løbe 24 timers løb i Viborg sammen med min tidligere arbejdsplads. Astrid og jeg var skrevet på til at tage hver 2 runder (a 5,7 km.), men da Astrid forstuvede sin fod på trampolinen og dårligt kunne gå, måtte jeg løbe den ene af hendes runder – det lykkedes mig at få afsat den anden tur til en anden løber. Og jeg løb uden problemer 11,4 km. og få timer senere 5,7 km. uden at føle mig slidt bagefter, selvom det var ganske varmt og lummert den lørdag.


SAMSØ MARATHON (½ maraton)

Tidligt i foråret havde vi – hele familien – meldt os til en tur til Samsø med løbeklubben, hvor der ville kunne løbes maraton, halvmaraton, 10 km. og 4,2 km. (familieløb). Vi ventede længe med at melde os til selve løbet, da det var usikkert om/hvor meget min mand ville kunne løbe. Det endte med at kun Jakob og Signe løb familieløbet, selvom jeg var fristet og kunne se, at jeg havde chancer for at ende i top 3. Jeg valgte dog at tilmelde mig en halvmaraton, da stort set alle de voksne løbere fra klubben også skulle løbe distancen, og jeg var vel ikke taget helt til Samsø for at løbe 4,2 km.?!

Lørdag tegnede til at blive en varm løbedag, og med start kl. 13 ville vi skulle kæmpe os af sted på det værst tænkelige tidspunkt i forhold til sol og varme. Vi tankede godt op med vand om formiddagen, og var alle indstillede på, at tempoet måtte justeres i forhold til varmen. Heldigvis var der mange depoter på ruten (6-7 stykker), og jeg var ikke i tvivl om, at jeg skulle indtage væske ved hvert eneste.

Kl. 12 sendte vi børnene og en enkelt voksen fra løbeklubben ud på familieløbets 4,2 km. Ca. 18 minutter senere kom de første i mål. Jakob kom ind som nr. 5 af alle og blev nr. 2 i sin aldersgruppe. Klubben var også godt placeret hos pigerne med 1., 2. og 3. plads i aldersgruppen 11-15 år! Signe endte som nr. 7 i sin aldersgruppe 0-10 år og løb i den flotte tid 23:30. Astrid var noget ærgerlig over ikke at kunne være med.

Starten til halvmaraton gik stille og roligt på hovedgaden i Tranebjerg kl. 13.00. Vi blev sendt af sted med sækkepibemusik og de første km. føltes det ok med varmen og tempoet. Hvis der var blot den mindste skygge, søgte feltet over i den side af vejen. I Ballen Havn - ved ca. 5 km. - blev vi mødt af sækkepibemusik igen. Varmen havde efterhånden et godt tag i os, og sveden – iblandet solcreme - løb ind i øjnene på mig

Mellem 5 og 7 km. overhalede jeg nogle løbere, der tilsyneladende havde lagt for hårdt ud, og ved depotet ved ca. 7 km., hvor jeg indtog en portion energigel + vand, fik jeg kontakt til en af klubbens løbere, men han sakkede hurtigt et stykke bagud.

Det næste stykke koncentrerede jeg mig om at holde tankerne positive – jeg var kommet fornuftigt igennem den første 3. del, og kunne snart øjne halvvejs-mærket. Og så priste jeg mig ellers lykkelig over at jeg ikke skulle løbe en hel maraton i det vejr. Ved de 2 efterfølgende depoter var der cola, og jeg drak både et stort glas vand og et lille glas cola.

Omkring 15 km. kom vi ud på en forholdsvis lige cykelsti – det var noget dræbende at løbe og ingen ende at kunne se på vejen. Jeg fokuserede på at jeg blot skulle nå frem til det næste væskedepot, og kunne konstatere at jeg fortsat var rimeligt godt løbende og overhalede andre løbere, der led i varmen. De negative tanker fik aldrig lov at fylde – jeg vidste, at jeg kunne løbe en halvmaraton uden problemer, og at jeg tilmed havde gennemført et helt maraton i lignende vejr.

Ved ca. 17 km-depotet var jeg dog tæt på en mindre krise – en anden løber spurgte om det var sidste depot og det bekræftede hjælperen. Avs – jeg følte mig ikke sikker på, at jeg kunne løbe de sidste ca. 4 km. uden at få vand igen, men satsede på, at jeg havde læst rigtigt på det udleverede materiale, hvor der var angivet et væskedepot ved ca. 19 km.

Det viste sig heldigvis at holde stik, og ved at nedbryde den resterende distance til 2 x 2 km. lykkedes det mig at komme helskindet i mål på den tid, jeg havde estimeret inden start. Min sluttid lød på 2:00:28 (fik startet uret i cykeltrænings-tilstand og måtte omkode på de første par hundrede meter) – på de sidste km. havde jeg ellers håbet, at jeg lige kunne klemme mig ind under 2 timer, men alt i alt er jeg godt tilfreds, og endte med at blive nr. 16 ud af 67 kvinder. Bedste kvinde løb i tiden 1:39:15, hvilket også indikerer, at det var svært at holde tempo for de bedste.

Efter løbet kørte vi til stranden og nød det gode vejr og badevand. Og tilbage på lejrskolen med de andre løbere, blev dagens løbeoplevelser vendt og diskuteret. Varmen havde været hård ved alle, men nu kunne vi nyde det fantastiske sommervejr og lækker grillmad, og vi sad ude til midnat, mens børnene spillede dødbold i mørke.

Turen var rigtig hyggelig, og vi nød det sociale samvær med de andre løbere. Vi snakkede om at deltage i Berlin Marathon næste år, og om hvordan vi bedst forbereder os. Min motivation fik et hak op, og planen er nu at finde nogle halvmaratons som delmål. Det første er lige om lidt, når jeg i starten af september løber distancen til Skiveløbet. Derefter satser jeg på Vestjydsk Halvmaraton i starten af november, vores lokale halvmaraton i starten af det nye år, og endnu et par stykker før næste sommer. Den egentlig maratontræning kan så starte i foråret med en god grundform. Jeg er klar til at tage fat og forhåbentlig kappe lidt af min tid (hvis jeg kan holde mig skadesfri og vejret er med mig).

2 kommentarer:

  1. Jeg er vildt imponeret!
    Selv om jeg holder meget af at løbe, falder min form til jorden når jeg ikke har et mål at løbe efter.

    SvarSlet
  2. Sejt!
    Og ellers er der jo HCA ½ i Odense den 23.9 og Vejle Ådal i (ha ha) Vejle den 21.10

    SvarSlet

Kære Bloglæser

Det er altid dejligt med kommentarer til blog-indlæggene!

Ha' en god dag.

Hilsen LisbethK