fredag den 26. august 2011

Tilbageblik - UGE 26 - træning og løb

SKOLERNES sommerferie startede med forrygende sommervejr, og jeg foretrækker klart at løbe i køligere vejr, så det blev lidt en udfordring at få lagt lange ture ind i programmet.

SIGNE var på ferie hos farmor og farfar, og manden ude at rejse, så Astrid og Jakob måtte klare sig selv lidt. Det betød, at jeg valgte at løbe runder i nabolaget, da de så nemmere ville kunne få fat i mig, hvis de havde brug for det.

KL. 21 stak jeg afsted - termometeret stod stadig højt - 19 grader, men i det mindste var solens direkte påvirkning minimal på dette tidspunkt.

JEG følte mig tanket godt op og oplagt til en lang tur, men var alligevel lidt spændt på, om jeg ville kunne holde gejsten, når jeg skulle løbe den samme runde 4-5 gange. Jeg fandt hurtigt ind i et godt flow, og lod tankerne komme på langfart. På mine lange ture kommer jeg nærmest i en meditativ tilstand. Jeg tænker på alt – eller intet. Hovedet bliver tømt – ikke noget med at tænke på arbejde, vasketøj, næste dags gøremål. Skønt!

DET var helt fantastisk at løbe sådan en dansk midsommeraften. At se kornmarkernes forskellige farvespil, solen der langsomt gik ned og den smukke aftenhimmel. Så er det som om alt går op i en højere enhed, og livet bare er smukt.

FAKTA: 18,2 km.- 1:38:16 - 19 grader

PÅ trods af at jeg havde drukket vand undervejs, følte jeg mig i væskeunderskud bagefter. Det kræver mere vand at løbe i varmen end jeg umiddelbart troede. Men heldigvis ventede der mig en portion jordbær plukket tidligere på dagen i vores egen have. Mums!




TORSDAG mødte vi alle 5 op til KVIK-løbet i nabobyen. Børnene og jeg skulle løbe den korte distance, 3,4 km., mens manden tog den lange på 9,6 km.

HER er vi klar til start en noget kølig og blæsende juniaften:


Billedet er lånt fra Vesthimmerlands Avis.


SOM til Fyrkatløbet gjalt det bare om at komme afsted. Ikke så meget taktik på så kort en rute. Men i modsætning til Fyrkatløbet, var her langt færre løbere på distancen og man kunne hurtigt føle sig alene på de lange stræk med åbne marker, hvor man også rigtigt fik vinden at mærke.

OMKRING 2 km. løb Jakob forbi mig i fin stil, og han kom i mål i tiden 15:29, hvilket gav ham en 2. plads i sin aldersgruppe. Astrid kom ind et minut senere og blev nr. 1 i aldersgruppen for piger. Da jeg lige havde fået lidt vand, løb jeg Signe i møde. Jeg var lidt spændt på, hvor langt ude på ruten, jeg skulle "hente" hende. Blot 500 meter fra mål kom hun i godt humør løbende med en bekendt fra løbeklubben. Hun klarede distancen i 24:37.

SELVOM KVIK-løbet er ret lille med blot 140 løbere fordelt på 3 distancer, så er det utroligt velorganiseret. Vi fik kort efter mål udskrevet diplomer, og der var vand og frugt til alle løbere. Astrid vandt en løbe-t-shirt og en pose slik i 1. præmie, og der var masser af lodtrækningspræmier. Ca. 1 til hver 3. deltager vil jeg skyde på. Og vi tog vores del - Jakob vandt et vækkeur og en drikkedunk, og Peter en vandkaraffel.

FAKTA: 3,4 km. - 15:44 minutter - 13 grader, blæsende

FREDAG var jeg igen i løbeskoene og løb 2 runder på vores yndlingsrute, "Sandbakken" og fik dermed lidt bakketræning samt "off-road"-løb i benene. Og så lykkedes det mig at presse tempoet på den sidste 1½ km. - rigtigt dejligt at mærke overskuddet.

FAKTA: 7,6 km. - 39:07 minutter - 14 grader, noget vind.

SØNDAG var varmen tilbage, men der var skyer først på dagen, så både manden og jeg trak i løbetøjet og begav os ud på en lang tur midt på dagen. Så kunne vi få træningen overstået og hygge os med min mor, der var kommet på besøg, senere på dagen, når der skulle tændes op i grillen og hygges på terassen.

VI valgte at løbe runder a ca. 4 km. med vand lagt ud. Trods skyerne var varmen dræbende, og efter ca. 10 km. følte jeg mig brugt som efter de 18 km. tidligere på ugen. Min stædighed fik mig videre, og jeg prøvede at fokusere på mine vand-stop.

JEG var meget brugt bagefter, og havde ovenikøbet erhvervet mig 3-4 vabler på tæerne. Avs! Jeg løb ellers i mine elskede Mizuno-sko, men i varmen resulterede det altså i vabler.

FAKTA: 20,13 km. - 1:54:00 - 22 grader, høj luftfugtighed.

UGE 26 endte med 49,33 km. på kontoen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kære Bloglæser

Det er altid dejligt med kommentarer til blog-indlæggene!

Ha' en god dag.

Hilsen LisbethK