onsdag den 24. august 2011

Marathontræningen i sidste fase



MED ca. 1 måned til Berlin Marathon er min maraton-træning nu gået ind i sidste fase. Indtil nu er det gået efter planen mht. at få kilometer i benene. Jeg har ikke fulgt noget bestemt program, men har forsøgt at øge min ugentlige lange tur stille og roligt og så ellers løbe nogle mellemlange ture i løbet af ugen.

DE 2 sidste lange ture har været på 25 km. Første gang var en drøj omgang. Alt gik fint til omkring 20 km. Jeg havde indlagt vandstop undervejs og havde taget energigel ved disse, og følte mig fint løbende med et pace på ca. 5:30/km., men efter de 20 km. fik jeg blytunge ben. Det gjorde ondt i fødder og knæ, og det var vist kun min stædighed, der fik mig gennem de sidste km.

JEG var et par gange nede at gå, men det gjorde faktisk mere ondt end at løbe. Og jeg endte med at gennemføre de 25 km. med et gennemsnitligt pace på 5:40/km., hvilket egentligt er ok - bare ikke når jeg tænker på, hvor meget jeg gik ned på de sidste km.

OG hvad værre er, mentalt var det svært at tro, at jeg nogensinde ville kunne gennemføre YDERLIGERE ca. 17 km.!

PÅ plussiden var, at jeg rimeligt hurtigt var restitueret og allerede 2 dage efter løb ca. 17 km. med fint overskud og stabilt tempo på ca. 5:20/km. Og på den følgende dag - altså 3 dage efter min langtur - løb en kanontid ifm. 24 timers løbet i Viborg (mere herom senere).

CA. 10 dage efter gentog jeg min tur på 25 km. Jeg ville nu forsøge at lægge et langsommere udgangstempo, og se om det ville hjælpe på kræfterne på de sidste km. Det gik noget bedre, og jeg følte mig ikke så udbrændt til sidst, men dog noget brugt.

NU vil jeg så lave et forsøg mere på en langtur - denne gang efter 5+1 princippet. Turen er planlagt til på søndag, og jeg er noget spændt på om det gør en forskel. Og ikke mindst hvad det betyder for mit gennemsnitlige pace.

ER der nogen, der har erfaringer med 5+1, og som vil fortælle lidt om det?

3 kommentarer:

  1. jeg ville ønske jeg kunne ta med dig til Berlin.....og heppe :)

    knus

    SvarSlet
  2. Det ville være så hyggeligt, Hanne! Men der er vist grænser for hvor meget du kan nå den weekend. ;-)

    SvarSlet
  3. Det lyder superspændende!
    Jeg har ikke brugt andre principper end at prøve at få så mange km i benene som muligt. Jeg har gået et par gange på de lange ture, men som du skriver så gør det mere ondt. Det vil nok være bedre at sætte ud i et langsommere tempo for at spare på kræfterne. Mine længste ture var på 33 km og du vil blive forbavset over at du sagtens kan løbe de sidste km også. Havde selv den der følelse under træningen at jeg ikke kunne forestille mig at løbe så meget længere, men publikum vil bære dig igennem!
    Krydser fingre og tæer for dig.

    SvarSlet

Kære Bloglæser

Det er altid dejligt med kommentarer til blog-indlæggene!

Ha' en god dag.

Hilsen LisbethK