fredag den 23. april 2010

NOGET HELT SPECIELT

DETTE projekt har været noget helt specielt. Helt specielt fordi jeg ikke har strikket til Jakob i mange år.

MODELLEN har jeg haft i tankerne længe, garnet blev nøje udvalgt (kradsefrit) og i en farve både mor og søn kunne lide. Så skulle der strikkes en moderne version af sømandstrøjen, og sønnike fik lov at komme med input til modellen. Der skulle hætte på og en lynlås i.

HELT tilbage i slutningen af november gik jeg i gang med projektet - ca. ½ år efter at garnet var købt. Boblerne havde drillet mig, men efter lidt hjælp fra min mor, var der helt styr på dem. Denne fotoserie kunne jeg godt have brugt dengang.

DER blev taget mål efter en yndlingstrøje og snart var første ærme færdigt - men jeg var gået lidt død i at strikke bieser, og besluttede at forsøge mig med vrangriller i stedet for - effekten var næsten den samme og noget hurtigere at strikke. Derfor blev første ærme trævlet op, og strikket forfra.



SNART var det tid til at slå op til selve kroppen. I januar blev jeg grebet af  Ravelympics-ånden og tilmeldte mig på det danske hold. En af "konkurrencerne" var færdiggørelse af et igangværende projekt - jeg tænkte at det kunne være en god motivation til at få trøjen færdig. Jeg måtte ikke strikke på projektet fra midt i januar til Vinter OLs begyndelse, men så var det ellers om at få fart i strikkepindende. Ak, ak - her opdagede jeg, at min strikkefasthed var skredet et eller andet sted - kroppen blev al for vid, så selvom jeg var nået et godt stykke op, var der ikke andet at gøre end at trævle op og slå færre masker op.



MED nærmest ild i pindene lykkedes det mig at blive færdig med at strikke trøjen inden den olympiske flamme blev slukket d. 28. februar - sent søndag aften blev trøjen skyllet op og lagt til tørring.

AK, ak og endnu en gang ak - mine vrangriller blev fuldstændig flade og ærmer og krop voksede betragteligt i længden. Jeg overvejede at trævle op fra neden og lave en ny kant, men endte med at sy vrangrillerne sammen til bieser, så jeg fik det udtryk på trøjen, som jeg ønskede.

TILBAGE var "bare" at få monteret en lynlås. Jeg kredsede om det som katten om den varme grød - var ikke al for vild med at kaste mig ud i det, men fandt et par gode råd her.

HER er det færdige resultat:



FAKTA:
Mønster:  Ud af hovedet og med lidt skelen til Lene Holme Samsøes drengemodeller i Kæk og Klassisk Børnestrik.
Garn: Hjertegarn Mini Vital 450 gram - fv. 4650 - på pind nr. 3 mm
Start: 23. november 2009
Slut: 28. februar 2010
Hot or not: Jeg er super-tilfreds med resultatet - trods udfordringer undervejs, lykkedes det at få omsat modellen i hovedet til et færdigt stykke strik. Endnu må tiden vise om sønnike også synes, at trøjen er hot.



FLERE billeder kan ses på min Ravelry-projektside.



1 kommentar:

  1. Den er så fin, så fin.
    Og dermed bør du jo så forevige opskriften og lægge den på Ravelry. Det opfordrer vi jo visse andre til - så hvorfor ikke også dig. I den reviderede opskrift kan du jo "bare" indføre bieser i stedet for ret-riller.

    PS: jeg har lige sendt gemalen efter sushi..... uuuhhhhmmmmm

    SvarSlet

Kære Bloglæser

Det er altid dejligt med kommentarer til blog-indlæggene!

Ha' en god dag.

Hilsen LisbethK