mandag den 15. marts 2010

Mod lysere tider

VINTEREN i år har været hård at komme igennem som løber. Jeg var fuld af gode intentioner om at holde træningen vedlige gennem vintermånederne for dermed at kunne forbedre sidste års resultater.

DA vi fik første snefald kort før jul, holdt jeg en lille pause fra løbetræningen - det kunne vel ikke vare længe inden den smule sne var smeltet igen.

3 måneder senere ligger her stadig anseelige bunker sne i vores indkørsel, have og på markerne omkring os.

NORMALT løber jeg på grusvejene, der omgiver os, men efter jul henlagde jeg min træning til byens ryddede stier og fortove, og klædte mig ellers på efter vejret. Selv minus 8-10 grader skulle ikke afholde mig fra en løbetur. Selv i slud er det blevet til en enkelt tur.

I starten af januar ramte en snestorm vores landsdel, og jeg måtte nu også opgive at løbe på stier og fortove. Men jeg kunne trøste mig med, at jeg har nem adgang til motionsrum med bl.a. løbebånd på mit arbejde.

DESVÆRRE kan jeg ikke holde til at løbe på bånd, som jeg i øvrigt også finder gabende kedeligt. Jeg lagde ellers roligt ud med korte ture, men allerede anden gang, hvor jeg løb 3 km., meldte mit højre knæ fra, og gav smerter i 2-3 dage efter. Definitivt afskrevet blev det så, og heldigvis var det igen muligt at løbe forsvarligt i byen.

OG nu lysner det misandten - sneen smelter langsomt, men sikkert, og temperaturen er over frysepunktet om dagen. Snart kan jeg igen træne på grusvejen, som jeg foretrækker som underlag - hvis den da nogensinde bliver tør efter smeltevandet.

JEG nyder også, at dagene er tiltaget, og det dermed er lettere at få trænet regelmæssigt uden at skulle flexe på arbejdet for at nå det inden mørkets frembrud.

MIN vintertræning blev ikke som forventet, men det er lykkedes mig at holde den i gang med ca. 2 træningspas pr. uge, og i de seneste uger er jeg tilbage efter planen med 3-4 ture om ugen.

LANGSOMT men sikkert får jeg formen bygget op. Træningen varieres i store træk således:

  • 1 x tempo/intervalløb på kortere distance (ca. 3 km.), hvor jeg løber med alarm (4:20/km. - 5:05/km.)
  • 1 x ca. 5 km. løb
  • 1 x udholdenhedsløb - ca. 8-10 km.
MÅLENE er sat for længe siden, nu må tiden vise om de er sat for højt - jeg satser på at løbe hurtigere på samtlige løb end sidste år, og på et løb at komme under 4:40/km. Endelig er planen at jeg til september skal løbe mit første ½ marathon til Skive Løbet.

FØRSTE test er Himmerland-løbet d. 11. april på distancen 8,4 km. på skovstier.

2 kommentarer:

  1. Nej, det har godt nok ikke været en nem vinter at være løber i - men kan man klare den, kan man vist klare det meste (bilder jeg mig ind).

    Håber du må få en masse gode løbeture her i foråret.

    SvarSlet
  2. Tak, DianaDK - ja, jeg har også trøstet mig med, at jeg trods alt kom afsted, selvom jeg ikke var tilfreds med mit løb bagefter. Man kunne nemt overtale sig selv til at blive indendøre i varmen, fremfor at tage en rask løbetur.

    SvarSlet

Kære Bloglæser

Det er altid dejligt med kommentarer til blog-indlæggene!

Ha' en god dag.

Hilsen LisbethK